Een maand suikervrij – mijn (positieve!) ervaringen

IMG_20160505_124038Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik op 18 april begonnen met de challenge om een maand lang suikervrij te eten. Dat betekent een maand lang alleen voedsel eten dat van nature al suiker bevat óf dat gezoet is met natuurlijke, onbewerkte suikers zoals kokosbloesemsuiker of rauwe honing. Suikers die nog vol voedzame stoffen zitten en vaak een minder heftige invloed hebben op je bloedsuikerspiegel (daar krijg je die suikerdips van). Zeg maar dag tegen alle producten met geraffineerde suikers! Twee weken geleden schreef ik hier al een tussentijdse update en inmiddels is de maand alweer voorbij! Vandaag dus even een keer geen Thankful Thursday, maar deze update. Benieuwd hoe ik het heb ervaren? Lees dan vooral verder.

Positief effect 1: mijn hoofdpijn is weg!  

Zoals ik in de tussentijdse update al vertelde, had ik de eerste dagen flink last van afkickverschijnselen. Ik dacht namelijk dat ik er goed aan deed om me het weekend voor de challenge nog even vol te stoppen met geraffineerde suikers 😉 en dat heb ik geweten.  Ik voelde me de eerste dagen lang niet fit en was blij wanneer ik ’s avonds in m’n bedje kon duiken. Vooral die hoofdpijn! Op woensdag was de hoofdpijn gelukkig zo goed als verdwenen en sindsdien heb ik serieus nog maar één keer hoofdpijn gehad. Dat was op een dag dat ik drie nachten achter elkaar vrij weinig had geslapen, dus dat vond ik niet zo vreemd. Voorheen had ik wekelijks vaak minimaal 2 dagen last van hoofdpijn, met name op werkdagen. Ik dacht dat dit met stress te maken had, maar waarschijnlijk was de grootste boosdoener SUIKER. Stress heeft uiteraard ook invloed, maar de combinatie van beiden wekt bij mij waarschijnlijk hoofdpijn op. Nu ik dus op mijn suiker-inname let, is mijn hoofdpijn zo goed als verdwenen! Súper fijn kan ik je vertellen.

Positief effect 2: ik verlang veel minder naar suiker.

Ik heb af en toe heus verlangd naar een stuk chocola en flink moeten slikken toen manlief een heerlijke soes verorberde die bij MIJN cappuccino hoorde. MAAR… mijn suikerbehoefte is door deze challenge echt drastisch verminderd. Ik lette al op mijn suikerinname en at gezond, maar geloof mij: in heel veel ‘gezonde’ producten zitten ook geraffineerde suikers. Denk hierbij aan brood, crackers, muesli, broodbeleg, voorgesneden bieslook… Ik schrok soms echt als ik de ingrediëntenlijst las van een zogenaamd ‘gezond’ product. Door deze producten te vervangen door suikervrije varianten (die zijn er in veel gevallen wel) en verder ook geen geraffineerde suikers meer tot me te nemen, heb ik veel minder zoete trek. Je lijf raakt gewoon echt verslaafd aan al die suikers en vraagt erom. Dat wil niet zeggen dat ik nu opeens nooit meer zoete trek heb, tuurlijk wel. Die twix die ik sinds het begin van de challenge in de la heb liggen, ligt er echter nog steeds. Ook nu voel ik totaal niet de behoefte dat ding op te eten. Positief effect nummer twee is dus dat mijn verlangen naar suiker veel minder is geworden.

Positief effect 3: mijn voedingspatroon is in zijn geheel gezonder geworden.

Ik merkte dat deze challenge nog een ander effect op mijn algehele voedingspatroon had. Ik ging namelijk helemaal gezonder eten. Dat ging eigenlijk automatisch. Ik heb afgelopen maand bijvoorbeeld nauwelijks chips gegeten, terwijl ik dat voorheen toch minimaal 1x per week at (vaker nog 2x p/w). Ik mocht bijvoorbeeld wel naturel chips, maar aan de Doritos chips die Luuk in huis haalde was wel weer suiker toegevoegd. Dat nam ik dus niet en zo kwam het dat ik op een gegeven moment helemaal geen chips at. Ik voelde de behoefte gewoon niet. Toen ik vorige week voor het eerst in weken weer een bakje chips nam, kreeg ik dan ook direct flinke buikpijn! Duidelijk signaal dat mijn lijf hier dus ook niet zo heel blij van wordt. Ik was ook weer iets te gortig denk ik haha, alles met mate zullen we maar zeggen.

20160507114320_IMG_1499-1

Positief effect 4: Ik heb het bakken (her)ontdekt!  

Wat ik ook leuk vond om te (her)ontdekken is het plezier dat ik heb in bakken! Daar waar ik er eerst zogenaamd geen tijd voor had, blijk ik er nu toch minimaal eens per week tijd voor vrij te kunnen maken. Voor moederdag had ik bijvoorbeeld een lekkere appeltaartcake van Amber Albarda gemaakt, waardoor ik ook kon genieten van iets lekkers. Ik heb er dus een ‘nieuwe’ hobby bij: bakken!

 Positief effect 5: ik geniet meer van een zoete lekkernij.

Ik heb als laatste ook gemerkt dat ik nu veel meer geniet van iets zoets. Ik waardeer het meer, doordat ik het nu minder neem. Zo heb ik de dadels van Yogi & Yousef ontdekt. Suikerbommetjes, dat zeker, maar wel puur natuur en mét de nodige voedingsstoffen. Vandaag trakteerde ik mezelf op zo’n dadel en oh, wat was dat genieten! Ook van de appeltaartcake, die ik zelf bakte, genoot ik enorm. Meer dan van een reep chocola die ik voorheen soms in één avond soldaat maakte.

Al met al heeft deze challenge me dus veel gebracht, vooral VEEL MEER ENERGIE! Ik weet dat andere mensen vaak ook afvallen en een mooiere huid krijgen door op de inname van suikers te letten. Ik had al een goede huid en afvallen was in mijn geval ook zeker niet nodig. Ik ben echter heel blij met de extra energie die ik nu heb en ga op dezelfde voet verder, maar wel met een kanttekening. Ik heb namelijk ook gemerkt dat ik er niet gelukkig van word om een overheerlijk dessert te moeten weigeren. Of dat super lekkere taartje op een verjaardag. Af en toe zal ik dus genieten van een ijsje, patatje mét mayo of heerlijk dessert bomvol geraffineerde suikers. Enórm genieten, dat dan weer wel :-).

This entry was posted in Eat.

Geef een reactie