Update Challenge – Hoe bevalt het suikervrije leven na 14 dagen?

Jonah trekker 221Zoals jullie twee weken geleden in dit artikel hebben kunnen lezen, ben ik op 18 april gestart met een maand suikervrij eten. Dat betekent niet dat ik helemaal geen enkele suiker meer tot me neem, maar alle geraffineerde suikers probeer ik te vermijden. Daarnaast leef ik gewoon verder, zoals ik daarvoor ook deed ;-). Uiteten/verjaardagen/bezoekjes horen daar ook bij, inclusief alle suiker-verleidingen die daarmee gepaard gaan haha. Ik vertel je graag hoe het bevalt en of ik het nog volhoud!

Ik begin echter met een wijze les: “Prop je vlak voor zo’n challenge niet opeens vol met geraffineerde suiker.” Ik deed dat namelijk wel en dat heb ik geweten! Luuk had namelijk allemaal m&m-zakjes en twix’en over op zijn werk en wat dacht die schat: laat ik het meenemen naar huis! Ik koop eigenlijk nooit snoep, maar opeens lag de la er vol mee. De m&m’s en twix-repen riepen echt mijn naam: “Ynekeeeee, eet ons nu het nog kan!”. En dus propte ik me zaterdag en zondag vol met m&m’s en twix’en. Het kon nu immers nog even! Gevolg? Ik voelde me maandag echt flink beroerd en futloos. Ik had de hele dag knallende hoofdpijn, geen energie en heb ’s avonds zelfs m’n yogales afgezegd en ben heel vroeg m’n bed in gedoken. Dinsdag had ik nog steeds hoofdpijn, maar woensdag voelde ik me al stukken beter. Ik at voordat ik aan deze challenge begon al vrij weinig geraffineerde suikers, dus deze hoeveelheid was mijn lijf ook totaal niet meer gewend.

“De chocoladereep van Tony Chocolonely was echt een ‘guilty pleasure’”

Ik heb nu echter wel even goed gevoeld wat zo’n overdosis aan geraffineerde suiker met mijn lijf doet. Niet veel goeds in ieder geval. De challenge gaat me verder goed af! Ik merk dat het in mijn dagelijkse leven al aardig ingebakken zit om geen suikers toe te voegen. Ik drink bijvoorbeeld vaak water of thee zonder suiker, kook met verse ingrediënten (geen pakjes) en mijn ontbijt is meestal havermout met appel en rozijnen of andere noten/fruit. Alleen de chocoladereep van Tony Chocolonely was echt een ‘guilty pleasure’ haha, maar die haal ik nu gewoon niet in huis. Deze heb ik vervangen door de Vivani 92% chocolade, die gezoet is met kokosbloesemsuiker. Dit is een nagenoeg onbewerkte, natuurlijke suiker die, net als rauwe honing, nog vol voedingsstoffen zit en je bloedsuikerspiegel niet enorm laat schommelen. Ook hiermee is het echter wel: geniet, maar met mate :-).

time for tea

As we speak ligt er trouwens nog steeds één twix in de la en ik kan daar dus prima vanaf blijven. Was dus nergens voor nodig om alles nog snel even op te eten voordat ik aan de challenge begon! Heb ik dan tot nu toe altijd de verleiding kunnen weerstaan? Daar durf ik voluit JA op te antwoorden. Dat ik geen geraffineerde suikers eet, betekent ook niet dat ik niks zoets meer mag. Ik moet er zelf wat meer voor in actie komen (zelf bakken bijvoorbeeld) en soms heb je het geluk dat een ander dat doet. Zo was mijn collega jarig en zij had een heerlijke, zelfgebakken cheesecake gemaakt met natuurlijke suikers! En lekker dat dat was, echt genieten!

“Daar waar ik de eerste dagen van de challenge echt dacht: “Appeltje, eitje, dat suikervrije eten!”, bleek dit gevoel langzaam maar zeker toch te verdwijnen.”

Er zijn echter wel diverse momenten geweest dat ik zeer op de proef werd gesteld. Daar waar ik de eerste dagen van de challenge bijvoorbeeld echt dacht: “Appeltje, eitje, dat suikervrije eten!”, bleek dit gevoel langzaam maar zeker toch te verdwijnen haha. Als iemand voor mijn neus een lekker taartje zat te eten, schreeuwden mijn hoofd en lijf ook om zo’n taartje. Dit heb ik diverse keren gehad, maar dat stemmetje verdwijnt wel steeds meer naar de achtergrond. Vorige week zaterdag gingen Luuk en ik bijvoorbeeld uiteten. Ik vermeed de geraffineerde suikers daar waar ik kon en nam bijvoorbeeld geen toetje. De enige keuze die ik namelijk had was een kaasplankje en dat vind ik als dessert niet zo’n succes. Terwijl ik echt gek ben op een lekker toetje! Ik zat overigens ook al vrij vol, dus koos voor een cappuccino, lekker veilig dacht ik zo. Nou, dat had ik toch goed mis, want die cappuccino ging gepaard met een heerlijk ogende soes! En ook nog een stuk witte chocola… Slik. Luuk offerde zich vrijwillig op om deze lekkernij te verorberen haha en ik kon alleen maar toekijken. Tja, je doet een challenge of je doet het niet!

Al met al gaat het me dus goed af, met hier en daar een beproeving ;-). Dat hoort er allemaal bij! Waar ik me trouwens nog steeds over verbaas is de hoeveelheid producten waar geraffineerde suikers aan worden toegevoegd. Producten die dat vaak helemaal niet nodig hebben! Zo kocht ik een bakje gemengde noten, maar zelfs daar was suiker aan toegevoegd (waarschijnlijk hadden de rozijnen een suikerbadje gekregen). Ook producten als beschuit, vele soorten muesli, crackers en sommige supermarktbroden bevatten geraffineerde suikers. Dat het in snoep zit weten we allemaal, maar ook in levensmiddelen die we dagelijks tot ons nemen zit dus vaak al een flinke lading suiker. In ieder geval goed om daarvan bewust te zijn.

“Ik voel me fitter en energieker en heb er een nieuwe hobby bij!”

Nu doe ik deze challenge natuurlijk niet om mijn doorzettingsvermogen te testen, maar vooral om me fitter en energieker te voelen. Dat voel ik me ook echt! Zoals jullie hebben kunnen lezen, was dat de eerste dagen niet het geval, maar daarna wel. Zo heb ik tot nu toe geen enkele keer meer hoofdpijn gehad. Ook heb ik niet meer van die extreme ‘suikerbuien’, waarbij ik echt hunkerde naar suiker. Ik haalde al weinig ‘suiker’ in huis, maar die reep Tony Chocolonely ging op zo’n moment in één keer op. Terwijl ik er op een gegeven moment niet eens meer echt van genoot. Toch echt een verslaving, die suikers. Nu ik deze geraffineerde suikers een tijdje links laat liggen, merk ik dat ze ook minder ‘invloed’  op me uitoefenen. Dat er hier nog steeds een twix in de la ligt, zegt daarover al genoeg. Die had ik voorheen al lang opgegeten. Ook een leuke bijkomstigheid is mijn nieuwe hobby: bakken! Vroeger bakte ik best veel, maar tegenwoordig had ik daar naar mijn eigen idee geen tijd meer voor. Ik maak er nu echter wel tijd voor en vind het ook nog eens een ontspannende bezigheid (met vaak een lekker resultaat). Win-win situatie dus!

Ik ga deze suikervrije maand dus zeker doorzetten en zal aan het einde van de challenge nog een nieuwe update schrijven.

Mensen nog tips voor restaurants in het hoge Noorden, waar suikervrije toetjes op het menu staan :-)?

 

 

 

 

This entry was posted in Eat.

Geef een reactie